SEM i SEO, czyli profesjonalna promocja w internecie

Chociaż cały czas jeszcze istnieją branże, które lubią trzymać się z dala od Internetu, większość firm nie ma wyboru i musi się promować w sieci, by przetrwać. Promowanie (między innymi pozycjonowanie) się w sieci to SEM (serach engine marketing) – marketing w wyszukiwarkach internetowych. To on jest najważniejszym narzędziem promocji, ponieważ wyszukiwarki są głównym sposobem docierania do informacji dla internautów. SEO (serach engine optimization) – potocznie mówiąc "pozycjonowanie stron" to optymalizacja na potrzeby wyszukiwarek, często jest utożsamiane z SEM, ale to inne grupy zadań.
SEO
Nie wolno utożsamiać SEO z SEM, chociaż SEO jest integralną i można nawet powiedzieć, że najważniejszą częścią SEM. Jest to bowiem zbiór działań, których celem jest przekonanie wyszukiwarek internetowych, że nasza strona internetowa posiada najlepsze wiadomości odnośnie tematu, o który internauta pytał w swoim zapytaniu w wyszukiwarce.
Na SEO składa się, w telegraficznym skrócie:
- Budowanie strony o właściwej architekturze;
- Nadanie stronie prawidłowej struktury logicznej;
- Nasycenie strony odpowiednią ilością fraz kluczowych (nie za dużo!);
- Tworzenie sieci wartościowych linków do strony.
Pierwsze trzy działania mają na celu przekonanie robota indeksującego Internet, że strona jest dobra i wartościowa.
Ostatnia czynność buduje wizerunek strony jako miejsca uznanego przez innych.
Można powiedzieć, że SEO jest długofalowym podejściem do promocji, ponieważ rozwój wszystkich powyższych elementów, zwłaszcza ostatniego, będzie stopniowo poprawiał pozycję w wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz.
Działania SEO są wyjątkowo efektywne ekonomicznie i dają korzyści przez długi czas. Są też reklamą bez reklamy, ponieważ internauta nie odbiera ich jako celowej promocji.
SEM
Działania SEM często opisuje się wzorem:
SEM = SEO + PPC
Promocja musi przynosić efekty od razu, ponieważ firma nie będzie się rozwijać, jeśli nie będzie zarabiała i nie będzie zdobywała klientów. Strategie SEO rzadko przynoszą spektakularne rezultaty w krótkim czasie. Dlatego muszą być uzupełniane przez PPC.
PPC (pay per click) – płać za kliknięcia – to klasyczna forma promocji polegająca na umieszczaniu płatnych linków na stronach partnerskich. Od czasu pojawienia się Google AdWords strony partnerskie pojawiają się wszędzie tam, gdzie samo Google, co oznacza potencjalnie niemal nieograniczony zasięg każdej kampanii reklamowej. Istotą takiej kampanii jest pojawianie się linku do promowanej strony, często z grafiką promocyjną, po wpisaniu przez internautę określonej frazy.
Zaletą PPC jest to, że jakiekolwiek rankingi czy ocena strony nie mają znaczenia. Jest to reklama płatna i wyświetla się tam, gdzie określi to zlecenie. Jest to równocześnie największa wada tej kampanii, ponieważ duża ilość wejść na stronę dzięki płatnym linkom to duży koszt, a gwarancji zawarcia umowy z internautą nie ma żadnej. Tym niemniej, jest to wybitnie skuteczny sposób zdobywania potencjalnych klientów.
Podejście zintegrowane
Wzorowy SEM łączy w sobie sukcesywnie rozwijane SEO i dobrze dopasowane działania PPC. SEM może i
powinien być bazowany na wysokiej jakości „contencie”, czyli realnie użytecznych dla internauty materiałach.
Warto rozszerzać SEM o kolejne narzędzia, takie jak:
- Newslettery;
- Marketing szeptany;
- Media społecznościowe;
- Angażowanie internauty na stronie przez elementy interaktywne;
- Budowanie identyfikacji wizualnej firmy.
SEM wraz z powyższymi narzędziami oraz masą innych czynności składa się na zintegrowaną strategię promocji w sieci.

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Pliki te wykorzystywane są do
gromadzenia statystyk odwiedzin naszej witryny. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj. zamknij

MENU